Juni

10.06.2024 · online

Neu! Didactic principles: Central principles for the design of teaching in times of digitalization

Lehren und Studieren, Workshop 24-155-D-Z

Referent
Beschreibung

Target group

Suitable for all lecturers/ teachers in Higher Education at all levels of work experience

 

Learning outcomes

The participants…

  • are aware of the opportunities and challenges of increasingly digital teaching and learning spaces
  • know and understand the idea of a didactic principle
  • know a selection of didactic principles for teaching in times of digital media
  • are able to apply didactic principles in their own teaching

 

Contents

The effects of digitalization are leading to far-reaching processes of change in business and society. Digital teaching platforms, teaching videos, video conferences and digital co-working spaces have led to a first wave of moderate innovation at the level of modes of teaching (blended learning, online teaching etc.) and methods. In the course of this development, didactic principles, such as interaction and participation, have gained in importance. Due to the increasing spread of Artificial Intelligence (AI) in Higher Education (HE), a second wave of fundamental changes to HE teaching and learning can be expected. In addition to the question of "AI-resistant" forms of examination, this raises the question of what opportunities and challenges result from the introduction of AI into everyday learning and teaching. During the workshop, participants will explore key didactic principles for designing their own learning and teaching.

 

Methods

Input from the speaker, group work, plenary discussion, peer feedback

Termine
10.06.2024, 09:00 – 12:00 Uhr
14.06.2024, 09:00 – 12:00 Uhr
Arbeitseinheiten
8 AE (anrechenbar auf das Zertifikat Professionelle Hochschullehre I oder auf das Zertifikat Professionelle Hochschullehre II)
Veranstaltungsort
online
Organisation
Netzwerk hdw nrw
Abmeldefrist
20.05.2024
Infos für Teilnehmer

17.06.2024 · online

Aktivierende Konzepte des Forschenden Lernens

Lehren und Studieren, Workshop 24-156-D-Z

Referent
Beschreibung

Zielgruppe

Geeignet für alle Lehrenden (von wenig bis viel Erfahrung)

 

 

Die Teilnehmer*innen

 

 

  • kennen unterschiedliche Arten und Konzepte des Forschenden Lernens

 

 

  • verstehen die didaktisch-methodische Funktion des Forschenden Lernens

 

 

  • sind in der Lage, einen Ansatz des Forschenden Lernens auf ein Lehrmodul ihrer Wahl zu übertragen

 

 

 

Inhalte

Lehrkonzepte des Forschenden Lernens werden seit vielen Jahren an Hochschulen genutzt und haben sich vielfach bewährt. Diese Lehrkonzepte kommen zum Einsatz, um Studierenden einen unmittelbaren Eindruck von Forschungsprozessen zu vermitteln, Methodenkompetenzen „en passant“ zu vermitteln oder auch um einen Bezug zwischen Forschungsinteressen und Lehrtätigkeiten von Lehrenden herzustellen. Einer der zentralen Vorteile des Forschenden Lernens stellt zudem die „natürliche“ Aktivierung von Studierenden dar.
Im Rahmen des Workshops lernen die Teilnehmenden fünf unterschiedliche Lehrkonzepte und -ansätze des Forschenden Lernens kennen. Folgende Ansätze werden anhand von Fallbeispielen anwendungsnah hergeleitet: Forschendes Lernen, Forschungsorientiertes Lernen, Forschungsbasiertes Lernen, Inquiry Learning, Concept-based Inquiry.

Ziel des Workshops: Die Lehrenden in die Lage zu versetzen, ein eigenes Konzept für ein Modul / einen Kurs im Sinne des Forschenden Lernens zu entwickeln.

 

 

Methoden

Input des Referenten, Fallbeispiele, Gruppenarbeiten, Plenumsdiskussion, Einzelarbeit, Peer-Feedback

 

Termine
17.06.2024, 09:00 – 12:00 Uhr
21.06.2024, 09:00 – 12:00 Uhr
Arbeitseinheiten
8 AE (anrechenbar auf das Zertifikat Professionelle Hochschullehre I oder auf das Zertifikat Professionelle Hochschullehre II)
Veranstaltungsort
online
Organisation
Netzwerk hdw nrw
Abmeldefrist
27.05.2024
Infos für Teilnehmer